MBA Part Time

ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

 

 

Διοίκηση Στρατηγικών Αλλαγών

ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

Τίτλος: Διοίκηση Στρατηγικών Αλλαγών
ECTS πιστωτικές μονάδες: 6 πιστωτικές μονάδες
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα
Διδάσκοντες:

Βασίλης Παπαδάκης, ΟΠΑ
Ιωάννης Θάνος, LancasterUniversity

Μέθοδος διδασκαλίας: Η διδασκαλία του μαθήματος πραγματοποιείται μία φορά την εβδομάδα με μία διάλεξη τριών ωρών.
Ημέρες και ώρες επικοινωνίας: Κατόπιν συνεννόησης μέσω email  
Επικοινωνία:

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ζούμε αναμφισβήτητα σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εποχή. Τα πράγματα αλλάζουν όπως σχεδόν ποτέ στο παρελθόν. Βρισκόμαστε στο μέσον μιας τεράστιας αλλαγής, όμοιας της βιομηχανικής επανάστασης, που πολλοί ονομάζουν επανάσταση της "πληροφορίας" ή "νέα οικονομία".

Στην προσπάθειά μας να αντιληφθούμε και να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις που μας περιβάλλουν, χρειαζόμαστε ως άτομα και ως επιχειρήσεις την ικανότητα να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά την αλλαγή. Πράγματι στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας η λέξη "αλλαγή" έχει αναδειχθεί σε μια από τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες λέξεις στο λεξικό κάθε διοικητικού στελέχους. Η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, η άνθηση νέων διεθνών αγορών, η ασφυκτική πίεση για ολοένα και καλύτερη απόδοση, η παγκοσμοιοποίηση των αγορών, κτλ., αναγκάζουν τις επιχειρήσεις να μπουν στη λογική του "αλλάξουμε ή πεθαίνουμε".

Δύσκολα θα μπορούσαμε να εντοπίσουμε κάποια επιχείρηση που να μην έχει βρεθεί στην επιτακτική ανάγκη για εκτεταμένες αλλαγές την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία. Δυστυχώς, οι εμπειρικές έρευνες έχουν καταδείξει ότι περισσότερες από τις μισές (πολλοί ανεβάζουν το ποσοστό ακόμα και σε 80%), προσπάθειες αλλαγών καταλήγουν σε αποτυχία.

Στόχος του παρόντος μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με μια πλειάδα καταστάσεων στις οποίες εκτεταμένες/στρατηγικές αλλαγές είναι αναγκαίες, και να τους βοηθήσει να κατανοήσουν μέσα από πραγματικά παραδείγματα επιχειρήσεων, και κανονοτόμες μεθόδους τις προκλήσεις της διαχείρισης τέτοιων αλλαγών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην αποτελεσματική διοίκηση αλλαγών σε Εξαγορές και Συγχωνεύσεις. Οι Εξαγορές και Συγχωνεύσεις αποτελούν τους πιο διαδεδομένους τρόπους στρατηγικής ανάπτυξης. Μόνο το 2017 πραγματοποιήθηκαν περίπου 50.000 Εξαγορές και Συγχωνεύσεις και η αξία τους έφτασε παγκοσμίως τα 5 τρις δολάρια. Στην Ελλάδα τις τελευταίες δυο δεκαετίες έχει παρατηρηθεί μια φρενίτιδα Εξαγορών και Συγχωνεύσεων και Στρατηγικών Συμμαχιών. Η διεθνής και ελληνική ακαδημαϊκή έρευνα όπως και πολλές έρευνες κορυφαίων εταιρειών συμβούλων στρατηγικής και διοίκησης διατείνονται ότι ένα ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 50-80% των εξαγορών και συγχωνεύσεων τείνουν να αποτυγχάνουν να αποδώσουν τα αρχικά επιδιωκόμενα αποτελέσματα.

Στα πλαίσια του μαθήματος, θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν και τα αποτελέσματα δύο μεγάλων ερευνών που έχουν  πραγματοποιηθεί από τους διδάσκοντες Β. Παπαδάκη και Ι. Θάνο σε μεγάλο αριθμό ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες πραγματοποίησαν Εξαγορές και Συγχωνεύσεις και Στρατηγικές Συμμαχίες.
 
 

ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

 

Το εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος καλύπτεται στις διαλέξεις. Η παρουσία των φοιτητών στις διαλέξεις είναι υποχρεωτική. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για την κατανόηση των θεμάτων τα οποία αναλύονται. Η προσωπική μελέτη αποτελεί ουσιαστικό και σημαντικό μέρος της μελέτης για το μάθημα.

Οι στόχοι του μαθήματος επιτυγχάνονται με τη χρησιμοποίηση σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων οι οποίες συνδυάζουν τις κλασικές διαλέξεις με διάφορες καινοτόμες μεθόδους μάθησης (π.χ. μελέτες περιπτώσεων, παιχνίδια ρόλων, προσομοιώσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, κ.λπ.). Η αυτή μέθοδος διδασκαλίας προσφέρει πολλαπλά επίπεδα μάθησης, βοηθώντας τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν καλύτερα τη θεματολογία του μαθήματος και να εφαρμόσουν τις γνώσεις που έχουν αποκομίσει σε πραγματικά θέματα και προβλήματα. Επιπλέον, παρέχεται πλούσιο υποστηρικτικό υλικό (π.χ., εξειδικευμένα άρθρα, βίντεο, σχετικοί ιστότοποι κ.λπ.), στο οποίο οι φοιτητές μπορούν να ανατρέξουν προκειμένου να αποκτήσουν πληρέστερη ενημέρωση. 
 
 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
 
1. Να κατανοήοσυν τις θεμελιωδεις ενέργειες διαχείρισης της στρατηγικής αλλαγής
2. Να προσδιορίσουν τα αίτια, την αναγκαιότητα και το ρόλο της αλλαγής στη στρατηγική διοίκηση
3. Να κατανοήσουν το πλαίσιο, τους τύπους και τα εμπόδια στις προσπάθειες στρατηγικής αλλαγής
4. Να εντοπίσουν και να καταγράψουν τα λάθη που συνήθως γίνονται στη διοίκηση των στρατηγικών αλλαγών 
5. Να κατανοήσουν πως ως τωρινά ή μελλοντικά στελέχη θα μπορούν να προσαρμοστούν και να «επιβιώνουν», ή/και ακόμα και να προκαλούν τις αλλαγές στις επιχειρήσεις τους
6. Να προετοιμαστούν καλύτερα για τις αλλαγές που προκύπτουν μετά από Εξαγορές και Συγχωνεύσεις και Στρατηγικές Συμμαχίες 
7. Να βάλουν τις βάσεις για μελλοντική ενασχόληση με τον  χώρο της διοίκησης στρατηγικών αλλαγών 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
Σε περίπτωση που κάποιοι από εσάς θα ήθελαν να εμβαθύνουν στο μάνατζμεντ αλλαγών θα σας συνιστούσαμε την ακόλουθη βιβλιογραφία. Η βιβλιογραφία συμπληρώνεται από μελέτες περίπτωσης που παρουσιάζουν τόσο επιτυχημένες όσο και αποτυχημένες προσπάθειες στην οργανωσιακή ανάπτυξη και τη διοίκηση στρατηγικών αλλαγών. 
 
Ξενόγλωσση 
 
Johnson G, Whittington R, Scholes K, Angwin D, Regnér P. 2017. Exploring Strategy: Text and Cases. Pearson: Harlow (11th edition): Chapter 13.
Balogun, J., Hope Hailey, V. and Gustafsson, S. 2016. Exploring Strategic Change. Pearson: Harlow (4th edition): Chapter 2, section 2.2
Van de Ven AH, Poole MS. (1995). Explaining Development and Change in Organizations. Academy of Management Review 20(3): 510‐540
Kotter JP. (1995). Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review 73(2): 59‐67
Balogun, J ‘Managing change: steering a course between intended strategies and unanticipated outcomes’, Long Range Planning, vol. 39 (2006), pp. 29–49
Johnson, G, Yip,G and Hensmans, M (2012) Achieving Successful Strategic Transformation, MIT Sloan Management Review, Vol 53, 3, 25‐32.
Hope Hailey V, Balogun J. (2002). Devising Context Sensitive Approaches to Change: The Example of Glaxo Wellcome. Long Range Planning 35(2): 153‐178
Sirkin, H.L., Keenan, P, and Jackson, A, (2005) ‘The Hard Side of Change Management’, Harvard Business Review, October
Higgins, J.M. and McCallaster, C, (2004), ‘If you want strategic change don’t forget your cultural artefacts’, Journal of Change Management, vol. 4, no. 1 pp. 63–73.
Kotter, J.P., The Heart of Change, Harvard Business School Press, Boston, 2002.
Teerikangas, S., and Thanos, I.C. Looking into the ‘black box’: unlocking the effect of integration on acquisition performance (2018). European Management Journal, 36(3): 366-380
Papadakis, V.M., and Thanos, I.C. (2010) Measuring the performance of acquisitions: an empirical investigation using multiple criteria. British Journal of Management, 21 (4). pp. 859-873
Thanos, I.C., and Papadakis, V. (2012) The Use of Accounting-Based Measures in Measuring M&A Performance: A Review of Five Decades of Research. In: Advances in Mergers and Acquisitions, vol. 10, pp. 103-120.
Thanos, I.C., and Papadakis, V. (2012) Unbundling acquisition performance: How do they perform and how can this be measured? In: Faulkner, D., Teerikangas, S. and Joseph, R.J. (eds.) Handbook of Mergers and Acquisitions. Oxford University Press
Thanos, I.C., Papadakis, VM., Angwin, D. (2019) Whether changing contexts affect mergers and acquisitions: A multi-phasic investigation of Motives, Pre and Post acquisition processes and Performance, Strategic Change. 
 
Ελληνική 
 
Παπαδάκης, Β. (2016). Στρατηγική των Επιχειρήσεων: Διεθνής και Ελληνική Εμπειρία, ”. Εκδόσεις Μπένου, κεφ. 11-12.
Παπαδάκης Β.(2018) (‘Επίκαιρα Θέματα Στρατηγικής των Επιχειρήσεων’, Εκδόσεις Μπένου, κεφ. 3.  
Παπαδάκης Β. (2002). Εξαγορές και Συγχωνεύσεις: Ελληνική και Διεθνής Εμπειρία’, Aθήνα, Μάϊος 2002, σελίδες 64
Παπαδάκης Β., και Θάνος, Ι. (2009). Εξαγορές και Συγχωνεύσεις στην Ελλάδα. Επισημονικό Μάρκετινγκ (σελ. 97-100).
 
 

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΗΣ

Εισαγωγή στο μάθημα, στρατηγική και στρατηγική αλλαγή
Το εξωτερικό περιβάλλον του οργανισμού ως παράγοντας του πλαισίου της στρατηγικής αλλαγής
Το εσωτερικό περιβάλλον του οργανισμού ως παράγοντας του πλαισίου της στρατηγικής αλλαγής
Εφαρμογή και εμπόδια που αντιμετωπίζονται στις προσπάθειες στρατηγικής αλλαγής
Εφαρμογή και εμπόδια στρατηγικών αλλαγών: Η αλλαγή κουλτούρας
Αποτελεσματική Διοίκηση αλλαγών σε Περιπτώσεις Αναστροφής Αρνητικών Αποτελεσμάτων (Εξυγίανση)
Αποτελεσματική Διοίκηση αλλαγών σε επιτυχημένες επιχειρήσεις
Αποτελεσματική Διοίκηση αλλαγών σε Εξαγορές – Συγχωνεύσεις –Στρατηγικές Συμμαχίες
Η Πρόκληση της Δημιουργίας μιας Μαθησιακής Οργάνωσης (Learning Organization)
 
 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνεται ως ακολούθως.

20% ασκήσεις και συμμετοχή στην τάξη

80% τελική εξέταση
 
 

Επικοινωνια

Ευελπίδων 47A & Λευκάδος 33
6ος όροφος, Γραφείο 600
Αθήνα 113 62

  • Τηλέφωνο: +30 210 82 03 616
                    +30 210 82 03 615

Γραφείο Διασύνδεσης: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΣΥΝΔΕΘΕΙΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

Βρείτε μας στα ακόλουθα δίκτυα και συνδεθείτε μαζί μας!

MBA in Telecoms Prospectus

Βρίσκεστε εδώ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Δομή MBA Part Time Program Διοίκηση Στρατηγικών Αλλαγών